Onze school stimuleert leerlingen een actieve houding aan te nemen als het gaat om burgerschap. In de klas en op het schoolplein komt het kind in aanraking met gebeurtenissen die ook voorkomen in de samenleving.
Wij oefenen daarom met de kinderen hoe zij kunnen omgaan met verschillende situaties. Dat zij zich bewust worden van hun eigen gedrag en hoe zij vertrouwen in zichzelf krijgen.
Dit zit verweven in onze pedagogische houding naar kinderen. Ook leren we kinderen respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.
Burgerschap en loopbaanoriëntatie spelen een belangrijke rol in de bovenbouwklassen. De juiste keuzes maken voor de toekomst staan centraal. Vragen als: ‘naar welke middelbare school ga ik’, en ‘welk beroep heeft mijn interesse’, zijn vragen waar we een antwoord op proberen te vinden.
Een bezoek brengen aan middelbare scholen en bedrijven is een belangrijk middel om tot goedekeuzes te komen voor de toekomst. Uiteraard worden de kinderen begeleid en ondersteund door de leerkrachten. Uiteindelijk zijn de kinderen, ouder(s) en leerkrachten verantwoordelijk voor een goedekeuze.