Voor onze school is, met instemming van de MR, een onderwijsondersteuningsprofiel opgesteld. Het gebruikte instrument hiervoor is Q3, waarbij op vier onderdelen de basisondersteuning in kaart is gebracht:
onderwijs
beleid
organisatie
begeleiding
Onderwijs
Wij bieden een veilige leeromgeving voor onze kinderen en werken handelingsgericht. Dat wil zeggen dat wij rekening houden met de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Als het nodigis, bieden wij extra ondersteuning. Wij zijn goed in staat om rekening te houden met verschillen tussen kinderen op het gebied van aanbod, tijd en instructie.
Wij analyseren de resultaten van onze leerlingen drie maal per schooljaar in de groepsbesprekingen. Het gaat daarbij niet alleen om de leerresultaten, maar ook over het welbevinden van de leerling.Op basis van analyses worden groepsoverzichten aangepast en worden ouders indien nodig hierbij betrokken. Wij gebruiken een samenhangend leerlingvolgsysteem. Als team hebben wij ons jarenlang geschoold in nieuwe methodieken voor spelling,rekenen en lezen, maar ook op het terrein van het pedagogisch handelen. Onze zorgstructuur is gebaseerd op de cyclus van handelingsgericht werken. We volgen de ontwikkelingen in het onderwijs nauwgezet en passen ons beleid in samenwerking met diverse partners hierop aan.
Beleid
Onze procedures zijn vastgelegd en wij beschikken over een heldere visie op leerlingenzorg. Jaarlijks evalueren wij het ontwikkelingsperspectief (OPP) met ouder(s)/ verzorger(s) en dit wordt, indien nodig, bijgesteld. Daarnaast worden de ontwikkelingen van de kinderen nauwgezet gevolgd en meerdere malen per schooljaar met u besproken.
Organisatie
Wij zijn een kleine SBO-school en daardoor zijn de lijnen kort. Wij beschikken over een goed functionerende commissie van begeleiding. De commissie van begeleiding bestaande uit een orthopedagoog, intern begeleider, schoolmaatschappelijk werker, jeugdarts en de locatiedirecteur. De intern begeleider is voorzitter, echter de locatiedirecteur is eindverantwoordelijk voor de commissie van begeleiding. De commissie van begeleiding is een belangrijke schakel in onze ondersteuningsstructuur.
Begeleiding
Onze school werkt voor alle leerlingen met een ontwikkelingsperspectief. Dit ontwikkelingsperspectief wordt bij aanvang van de schoolloopbaan bij ons met de leerkrachten en ouders besproken en geldt als document waarin wij vastleggen waar we met de leerling naar toe willen werken als hij/zij naar het voortgezet onderwijs gaat doorstromen. De manier van werken is handelingsgericht: we checkenof de acties die wij ondernemen effect hebben en stellen eventueel onze werkwijze bij. De overdracht binnen onze school tussen de leerjaren is goed op orde, net als de overdracht naar de volgende school. Hiervoor zijn duidelijke procedures vastgelegd. De overdracht van de voorschool naar onze school wordt bij de bespreking van het ontwikkelingsperspectief met de ouders uitvoerig besproken. Wij vinden goede contacten met ouders erg belangrijk en zien ouders als partner.
Beschikbare deskundigheid
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodighebben, kunnen wij een beroep doenop deskundigen. Daarnaast hebben wij expertise bij de verschillende regiegroepen, die wij sinds enkele jaren binnen de organisatiestructuur hebben. Deze regiegroepen hebben een eigen specifiek ontwikkelingsgebied waarvan zij de kennis en kunde up-to-date houden. Deze groepen werken vanuit een doelgericht beleidsplan dat zij jaarlijksevalueren en bijstellen.
Deze deskundigheden binnen ons eigen team willen wij de komende jaren blijven inzetten en versterken.
Extern maken wij vooral gebruik van de expertise van de partners van het Centrum voor Jeugden Gezin (CJG) en de collega’s van cluster 2. Onderwijsspecialisten uit het samenwerkingsverband worden ingezet bij leerlingen met extra ondersteuningsvragen. Wij maken ons sterk om de expertise die de onderwijsspecialisten de school inbrengen zelf eigen te maken.
Uitstroom naar het voortgezet onderwijs (VO)
Onze school heeft ongeveer 80 leerlingen. Jaarlijks stromen er leerlingen uit naar het VO. Dit zijn verschillende typen van vervolgonderwijs, zoals de diverse niveaus binnen het vmbo met leerwegondersteuning, dan wel vmbo en havo. Daarnaast stromen leerlingen uit naar het praktijkonderwijs en naar het voortgezet speciaal onderwijs (VSO). De afgelopen jaren is bijna de helft van onze leerlingen doorgestroomd naar reguliere vormen van het VO. De andere leerlingen stroomden grotendeels door naar het praktijkonderwijs en een enkeling naar het VSO.
Ontwikkelagenda
Samengevat zijn wij als school tevreden over de basisondersteuning en extra ondersteuning die wij bieden aanonze leerlingen. Vanzelfsprekend kan het altijd beter en zien wij nog voldoende verbeterpunten. Voor het verbeteren van onze kwaliteit van de basisondersteuning bekwamen wij ons door teamgerichte en individuele scholing op het gebied van handelingsplanning. Vooral door gebruik te maken van digitale mogelijkheden en het begrenzen van gedragingen, zoals hanteren van de ROE-methodiek (regels opstellen en evalueren). Wij zijn tevreden over de expertise binnen ons eigen team, maar zijn ons bewust van de kwetsbaarheid ervan. Het verdelen van deze deskundigheden is een aandachtspunt voor onze SBO-school. Dit geven we onder andere vorm door veel samen te werken met externe partners en de samen- werking uit te bouwen naar een dekkend ondersteuningsaanbod waarin we alle leerlingen zo optimaal mogelijk bedienen.