Een sociaalveilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor een kind om zich te ontwikkelen en te kunnen leren. Wij besteden daar veel aandacht aanop verschillende manieren:
Alle leerlingen van groep OBA tot en met BBD krijgen Kanjertraining. Met deze bewezen succesvollemethode versterken kinderen hunsociale vaardigheden en leren zij conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en respect te hebben voor anderen en andere meningen.
Dagelijks observeren wij in de groepen het welbevinden van de leerlingen individueel en de groepals geheel. Hierdoorkunnen wij snel actie ondernemen als er sprake is van pestgedrag of ander gedrag dat een bedreiging is voor de sociale veiligheid.
Via een erkend leerlingvolgsysteem onderzoeken wij meerdere keren per jaar het welbevinden van onze leerlingen. De resultaten ervanbespreken wij in ons teamoverleg, waarna we eventueel een actieplan maken.
De groepsleerkracht is het eerste aanspreekpunt bij pesten of vermoedens daarvan. Daarnaast kunnen ouders eventueel contact opnemen met de locatiedirecteur of intern begeleider (IB). De IB ondersteunt ook het onderwijzend team bij complexere vraagstukken rondom sociale veiligheid.
Het welbevinden van onze leerlingen is altijd een van de onderwerpen die wij bespreken met ouders tijdens oudergesprekken. Iedere ouder wordt minimaal één keer per jaar uitgenodigd voor een gesprek.
Via het netwerk ‘Gedrag’ van de Veluwse Onderwijsgroep, waar onze school deel van uitmaakt, wisselen wij kennis op het terrein van sociale veiligheid uit met andere scholen. De deelnemers aandit netwerk volgen regelmatig scholing om hun vakkennis actueel te houden.
Er is een vertrouwenspersoon aanwezig op school.
De anti-pest coördinator is op de hoogte van het welbevinden van de kinderen, en is zonnodig actief betrokken bij één van onze leerlingen.