Wij willen onze kinderen graag zoveel mogelijkleren, zodat zij een goede aansluiting zullen vinden op het voortgezet (speciaal)onderwijs en de maatschappij. Dit betekent dat wij met liefde, veel inzet en geduld, samen met onze kinderen huntalenten tot ontwikkeling moeten brengen. Een belangrijk verschil tussen andere basisscholen en SBO De Vorm is de bijzondere aandacht voor het pedagogisch klimaat. Bij ons op school creëren we een sfeer waarin kinderen, met hunspecifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften, zich veilig, gerespecteerd en vertrouwd voelen. Dit alles om te zorgen dat ze zich zo goed mogelijkkunnen ontwikkelen.
Uitgangspunten hiervoor zijn:
Met plezier uit school komen
Veel kinderen die bij ons op school komen, hebben een moeilijke periode op de basisschool achter de rug. Vaak is het met plezier naar school gaan in die tijd verdwenen. Op verschillende manieren streven wij ernaar om dat plezier in school weer terug te geven. We werken aaneen goederelatie tussen leerkracht en leerling en leerlingen onderling, zodat de kinderen met plezier uit school komen.
De leerkracht toont belangstelling voor het kind, neemt de tijd en laat merken dat het kind de moeite waard is. We proberen het kind succeservaringen te geven en deze te laten opdoen door zoveel mogelijkaante sluiten bij wat hij/zij al kan. Niet alleen wat je leert, maar vooral de manier waarop je de dingen leert, is belangrijk.
Ook leren we de kinderen dat fouten maken mag en soms nodigis om iets te leren. Het kind staat centraal, maar maakt ook deel uit van een groep. We werken, spelen, praten en luisteren samen en hopen zo een sfeer te creëren waarwe rekening met elkaarhouden (respect) en begrip voor elkaar leren hebben.
Veiligheid
We willen de kinderen niet alleenlaten weten dat ze de moeite waard zijn, maar dat ze ook mogen zijn zoals ze zijn. Gevoelensen meningen van kinderen zijn belangrijk en wij proberen duidelijk te zijn in onze verwachtingen. Zo kunnen we elkaaraanspreken op gedrag. Tevens praten we in de groepen over de verschillen tussen kinderen en proberen we hen te leren elkaarte accepteren. Daarbij horen duidelijke afspraken over de manier van omgang met elkaar.
We spreken af dat er niet gepest wordt, dat we elkaarniet uitlachen en als er problemen zijn, lossen we die met elkaar op. Zo streven we naar een basisgevoel van veiligheid en vertrouwen. Daarbij is het ook nodigdat onze kinderen naar anderen leren aangeven wat ze wel en niet willen en/of accepteren, met andere woorden: waarhungrenzen liggen.
Duidelijkheid
Voor onze kinderen is duidelijkheid van groot belang. Veel kinderen zijn door diverse oorzaken onrustig en hebben problemen met de concentratie en informatieverwerking. We vinden het daarom belangrijk dat kinderen weten waar ze aantoe zijn. We willen zoveel mogelijkvoorspelbaar zijn. In de groepwerken we volgens een duidelijk dagritme en heeft alles zoveel mogelijkeen vaste plek.
Als leerkracht bieden we de kinderen veel herhaling, gebruiken we eenvoudige taal en hanteren we de gemaakte regels. Op deze manier streven we naar regelmaat en rust binnen onze school. Niet alleen binnen de groep zijn daarvoor afspraken, maar door de hele school heen worden de afspraken zoveel mogelijk op elkaar afgestemd.
De nadruk ligt hierbij niet alleen op wat niet mag, maar vooral ook op hoe het dan wél kan.
Zo bieden we een duidelijke structuur waarbinnen kinderen zich veilig voelen, gerespecteerd worden, met plezier naar school kunnen gaan en zich uitgedaagd voelen om zich verder te ontwikkelen. Stapje voor stapje willen we kinderen begeleiden en uitdagen zich zelfstandig te ontplooien.