Bovenbouw
Bovenbouw
Onze bovenbouw bestaat uit vier groepen: bovenbouw A, B, C en D. Wat wij allemaal doen? Vertellen wij hieronder!

Bovenbouw A
In BBA zitten toppers uit groep 6/7. Het is een spannend jaar waarbij de kinderen voor het eerst bij alle gesprekken aanwezig mogen zijn. Zo zijn de kinderen eigenaar van hun eigen leerproces. We maken van alles mee in de klas, zo ontdekken we met Blink hoe het is om in de prehistorie te leven, hoe een metropool is opgebouwd, hoe uitvindingen door de jaren heen zijn veranderd en bedenken we zelfs een eigen uitvinding. We leren van alles over aardse extremen maar ook over andere culturen. Elk thema starten we met een toffe opening waarmee we enthousiast worden gemaakt voor het thema. Zo komen er soms gekke figuren in de klas, zien we hilarische filmpjes of lopen wij ineens door een jungle. Ook maken wij gave uitstapjes die bij het thema passen. Wist je bijvoorbeeld dat we naar het Rijksmuseum gaan? Of dat we een orkest voorstelling bij mogen wonen? Ook ons leesonderwijs past bij onze thema's. Zo maken we de kinderen extra betrokken. In onze klas zitten er veel kinderen met verschillende talenten, daar besteden we het hele jaar aandacht aan maar 2x per jaar doen we dat wel op een hele bijzondere manier. Samen met andere klassen hebben wij 3 weken lang een talentmiddag waarbij wij verschillende talenten kunnen ontdekken. Van programmeren tot tasjes maken, tot voetballen. Het gave is dat de leerkrachten iets geven wat ook bij hun past. Ook zij staan in hun kracht! Over leerkrachten gesproken, wist je dat er in onze groep bijna elke dag 2 juffen staan en zelfs 2 dagen les krijgen van een meester? Hij zit op de Pabo en leert ons allerlei nieuwe dingen. Iets wat wij ook erg belangrijk vinden in onze klas is samenwerken. Daarom zitten wij zoveel als het kan in groepjes. Erg gezellig en je kan erg veel van elkaar leren. Kortom in BBA leren wij samen en maken wij samen veel plezier!
Bovenbouw B
Welkom in BBB! Wij zijn juf Jeannette (leerkracht) en juf Mette (onderwijsassistent) en wij zijn de leerkrachten van deze groep. Wat leuk dat je iets meer over BBB wilt weten. Als je bij ons in de klas bent, dan staat eer een jaar vol gezelligheid te wachten. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen zich veilig voelen op school en met plezier naar school gaan.
’s Ochtends beginnen we altijd met een gezamenlijke dagopening. De kinderen kunnen dan vertellen hoe het met hun gaat en wij vertellen wat we die dag gaan doen. Na de eerste bel gaan de kinderen naar verschillende klaslokalen toe, huh wat is dat nou? Iedereen oefent hier spelling op zijn eigen niveau en in zijn eigen tempo. Hierna oefenen we in de klas met rekenen. We werken soms in kleine groepjes, om iedereen zo goed mogelijk te kunnen helpen. Als de volgende bel gaat, gaan de kinderen lekker buiten spelen. Op ons nét nieuwe schoolplein is van alles te beleven. Na het fruit eten is elke dag het programma in de klas anders. We gaan dan bezig met wereldoriëntatie, begrijpend lezen, handvaardigheid, taal of kanjertraining. We proberen bij deze vakken zo veel mogelijk met onze handen te werken, want dat is toch het allerleukste! Zelfstandig werken wordt afgewisseld met samenwerken. Tussen de lessen door spelen we vaak een spelletje. De kinderen vinden de ‘hoekenloop’, ‘standbeeldje’ of ‘Simon Says’ heel leuk.
We gaan twee keer per week naar de gymzaal en als het lekker weer is gaan we ook wel eens 10 minuten extra naar buiten.
Bovenbouw C
Welkom bij BBC, de groep van schoolverlaters! Schooljaar 2024-2025 starten we met 14 leerlingen: 5 meisjes en 9 jongens. Vier dagen in de week is meester Lex de leerkracht, alleen op de maandag staat Juf Karin voor de groep. Daarnaast is juf Jainy er dagelijks om ondersteuning in de groep te bieden:
Deze groep is een praktijkgroep. Een groot gedeelte van onze leerlingen stroomt hierdoor uit naar de Praktijkschool.
In de middag zijn we meerdere dagen bezig met wereldoriëntatie. Daarvoor gebruiken we Blink. We hebben vijf thema’s per jaar. Een thema bestaat uit geïntegreerde lessen aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek. Daarnaast doen de kinderen binnen het thema een eigen onderzoek en presenteren hun onderzoek. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld als thema “Stem op mijn partij!” en “De experimentele keuken”.
Dagelijks starten we met een activiteit aan tafel, dit vullen we op verschillende manieren in, daarna starten we met de dagopening, waarin de dag wordt voor besproken en waar nog ruimte is voor vragen. Daarna gaan de leerlingen op hun niveau uiteen in de instructiegroepen spelling. De overige vakken vinden plaats in de eigen klas. Ook bij die vakken wordt uiteraard zoveel mogelijk aangesloten bij het niveau van de kinderen. Bij rekenen maken we bijvoorbeeld gebruik van Passende Perspectieven, waarbij de groep in meerdere instructiegroepen wordt verdeeld en rekening wordt gehouden met het niveau en het uitstroomperspectief van de leerling. Daarnaast is er in de ochtend veel aandacht voor taal, woordenschat, begrijpend lezen en ook kanjertraining (sociaal-emotionele vaardigheden).
In de middag zijn we meerdere dagen bezig met wereldoriëntatie. Daarvoor gebruiken we Blink. We hebben vijf thema’s per jaar. Een thema bestaat uit geïntegreerde lessen aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek. Daarnaast doen de kinderen binnen het thema een eigen onderzoek en presenteren hun onderzoek. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld als thema “Stem op mijn partij!” en “De experimentele keuken”.
Op maandag wordt er veel in de praktijk gewerkt denk hierbij aan: handvaardigheid en koken. Lekker creatief bezig zijn is bij veel kinderen in trek. Daarnaast gaan de kinderen in de laatste periode van het jaar bezig met de eindmusical, waarbij muziek en toneel spelen een flinke uitdaging vormt!
Op de woensdag en donderdag staat gym op het programma. Deze lessen worden verzorgd door juffen Jacqueline en Ciska die voor veel afwisseling zorgen, waardoor de gymlessen nooit saai zijn.
Bovenbouw D
Welkom bij BBD, de groep van schoolverlaters! Schooljaar 2024-2025 starten we met 14 leerlingen: 4 meisjes en 10 jongens. Vier dagen in de week is meester Edwin de leerkracht, alleen op de woensdag staat meester Jurre voor de groep. Daarnaast is er dagelijks ondersteuning in de groep: op maandag, woensdag en vrijdag door juf Marleen en op de dinsdag en donderdag door juf Rebecca.
Deze groep heeft als uitstroomperspectief VMBO of hoger. Een groot gedeelte van onze leerlingen stroomt uit naar Het Gentiaan, daarnaast zijn er zeker ook leerlingen die regulier uitstromen. Uiteraard gaat dit in nauw overleg met u als ouder en de toekomstige school.
Dagelijks starten we met de dagopening, waarin de dag wordt voor besproken en waar nog ruimte is voor vragen. Aansluitend gaan we een kwartiertje automatiseren. Daarna gaan de leerlingen op hun niveau uiteen in de instructiegroepen spelling. De overige vakken vinden plaats in de eigen klas. Ook bij die vakken wordt uiteraard zoveel mogelijk aangesloten bij het niveau van de kinderen. Bij rekenen maken we bijvoorbeeld gebruik van Passende Perspectieven, waarbij de groep in meerdere instructiegroepen wordt verdeeld en rekening wordt gehouden met het niveau en het uitstroomperspectief van de leerling.. Daarnaast is er in de ochtend veel aandacht voor taal, woordenschat, begrijpend lezen en ook kanjertraining (sociaal-emotionele vaardigheden). Ter ondersteuning van een deel van onze lessen maken we gebruik van digitale lesmethoden, met name Snappet en Rekensprint. De voordelen hiervan zijn dat de vragen worden aangepast aan het niveau van de leerling, dat de leerling gelijk krijgt te zien of het antwoord goed of fout is en dat de leerkracht goed zicht houdt op de voortgang van de leerling.
In de middag zijn we meerdere dagen bezig met wereldoriëntatie. Daarvoor gebruiken we Blink. We hebben vijf thema’s per jaar. Een thema bestaat uit geïntegreerde lessen aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek. Daarnaast doen de kinderen binnen het thema een eigen onderzoek en presenteren hun onderzoek. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld als thema “Stem op mijn partij!” en “De experimentele keuken”.
Verken onze verschillende groepen
Vind meer informatie over de groepen in de onder- en middenbouw door op de onderstaande knoppen te klikken.