De maatschappij is de laatste jaren snel gedigitaliseerd. De nieuwe tijd wordt gekenmerkt door communicatie via smartphone en computers. E-mail en internet zijn belangrijke media voor leerlingen. De sociale contacten tussen jongeren spelen zich ook voor een groot deel digitaal af (via sms, Twitter, Facebook, chat of e-mail). Dit betekent dat wij onze kinderen daar niet alleenop voorbereiden, maar hen daar ook mee leren omgaan.
ICT in relatie tot leerlingvolgsysteem
Onderwijs op maat is ons doel. Om maatwerk te kunnen leveren hanteren wij verschillende observatiemethoden, waarderen en registreren wij de vorderingen en stellen wij vervolgens handelingsplannen op. ICT speelt een belangrijke rol om deze administratieve handelingen te vergemakkelijken.
ICT in het onderwijs
De leerlingen gebruiken op de computer programma’s ter ondersteuning van bijvoorbeeld spelling (Woordkasteel en Taalzee) en rekenen (Rekentuin). Ambrasoft wordt voor al deze vakken gebruikt. De meeste lesmethoden hebben ICT in hunlessenverwerkt. In de bovenbouw wordt het accent steeds meerverlegd naar het zelf maken van opdrachten en presentaties. Werkstukken en opdrachtjes worden regelmatig in Word gemaakt en boek besprekingen worden met PowerPoint ondersteund. Dit gebeurt alleenof in kleine groepjes. In de bovenbouw wordt ook veel aandacht gegeven aanveilig internetten en de omgangsregels bij sociale netwerken als Facebook, Twitter e.d. (Mediawijsheid). Daarnaast maken we gebruik van Snappet.
Leren met behulp van ICT
Op onze school wordt ICT vooral ingezet ter ondersteuning van ons onderwijs. Iedere groepheeft een digibord en een aantal computers. Tablets en een WiFi netwerk bieden de mogelijkheid om op een flexibele manier gebruik te maken van de mogelijkheden van ICT. Een digibord biedt de mogelijkheid om op te schrijven,maar ook om mediabeelden te laten zien.